onsdag 25 augusti 2010

Svamp muffins o flytt










Svampskogen har för mig varit svår att hitta.
Jag har letat bland löv, mossa och lingonris.
Första turen ut i skogen gav ingenting alls. Förvisso en naturupplevelse men i jakten är det ju bytet som räknas.
Andra gången hittade vi massor av små små gula prickar i mossan.
Någon sa till mig att hon bara plockar kantareller som är större än en tia.
Ha ! Bara jag ser en gul prick, stor som en knappnål så klöser jag marken. Allt för kantarell jakten. Men även om de små små knappnålshuvudena följde med mig hem så var det inte den ultimata svampturen.
Tredje turen gav ingenting. Helt fel skog och en hund i koppel. Blev en dragkamp och J o Vispen åkte hem och vilade medan mor o jag letade vidare. Men samma sak där.
Hittade vi något så var de små små. Och vi klöste rispade o grävde fram dem.
Fjärde gången åkte vi längre bort och så plötsligt, i skogen stod de stora fina kantareller som hade fått stå o växa hela säsongen. Och jag blev glad, förvisso inte många, inga korgar fylldes men. De stod där o väntade på att bli plockade.

Så nu är det inte nödvändigt att klösa jorden. Knappnålar o gula prickar lämnar jag därhän.
Nu får andra klösa, jag har ett gäng nu som väntar att torkas.
Några skall stekas o jag bara njuter av mina kantareller.
Jag hittade dem till slut.
Nu skall vi snart ut igen, denna gången längre bort, till trollskogen. Där borta i skogen växer det kantareller..

Och muffinsen.. Jag gjorde önskemuffins.
En citronkärna försvann ner i smeten, och smet. Jag hittade den inte åter, så när jag bjöd på dem nämnde jag att bit försiktigt för detta är är magiska muffins.
Men ingen har hittat kärnan.
Så vem fick önskan?

Så flytten.
Har haft mina skapar saker över hela huset. Lite här o lite där.
Men platsen som jag gjort ordning till mig, min skapar hörna har jag inte använt så mycket.
Så jag tänkte att det är lika bra att flytta upp den så kallade ateljen och skapa ett typiskt flumrum. Ett skaparrum.
Så av skräprummet, det säger sig själv. Husets svarta hål..
För vi kunde inte slänga o mina försök till att sälja på tradera skapade bara kostnader för mig. Så nu till slut så fick jag tummen ur o röjde. Slängde det mesta, sparade lite o gömde resten så nu så nu står det redo att fyllas, detta lilla rum.
Mitt egna skapar-rum.

Idag fyller min underbara mamma år
Grattis till dig, må du leva ut i hundrade år

1 kommentar: